Nov 10, 2019

Sujudlah

*Dengan sujud kita akan menjadi mulia*

‎فَسَبِّحۡ بِحَمۡدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ ٱلسَّـٰجِدِینَ

"Oleh itu, bertasbihlah engkau dengan memuji Tuhanmu, serta jadilah dari orang-orang yang sujud" [Surah al-Hijr 98]

Sujud melambangkan kehambaan seseorang manusia kepada Allah swt. Itulah saat manusia paling hampir dengan Allah swt. Orang yang paling banyak sujud ialah orang yang paling banyak mendirikan solat. 

Sememangnya kita diperintahkan agar senantiasa sujud kepada Allah dan mengikhlaskan ibadah kita kepadaNya.

‎فَٱسۡجُدُوا۟ لِلَّهِ وَٱعۡبُدُوا۟

"Oleh yang demikian, hendaklah kamu sujud kepada Allah dan beribadatlah kamu kepadaNya (dengan sepenuh-penuh tauhid)" [Surah an-Najm 62]

Sujud selain di dalam solat, dilakukan juga diluar solat. Ia dinamakan sujud syukur. Daripada Sayidina Abi Bakrah r.a berkata:

‎أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى الله عَليْهِ وسَلَّمَ كَانَ إِذَا أَتَاهُ أَمْرٌ يَسُرُّهُ أَوْ بُشِّرَ بِهِ ، خَرَّ سَاجِدًا ، شُكْرًا لِلَّهِ تَبَارَكَ وَتَعَالَى

"Bahwa sesungguhnya Nabi saw apabila datang kepadanya sesuatu yang menggembirakan atau khabar gembira, baginda lantas sujud untuk berterima kasih kepada Allah swt" (HR Ibnu Majah)

Orang yang senantiasa melazimkan diri dengan rukuk dan sujud (solat) serta melakukan kerja-kerja kebajikan, mereka akan beroleh kemenangan dan kejayaan didunia dan di akhirat. Inilah janji Allah kepada mereka. FirmanNya:

‎یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ ٱرۡكَعُوا۟ وَٱسۡجُدُوا۟ وَٱعۡبُدُوا۟ رَبَّكُمۡ وَٱفۡعَلُوا۟ ٱلۡخَیۡرَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ 

"Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang), dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)" [Surah al-Hajj 77]

Diriwayatkan bahwa Imam Mujahid bin Jabir al-Makki, Maula Zain bin Abi Sa'id al-Makhzumi, seorang Tabib terkemuka. Beliau belajar tafsir dengan Sayidina Ibnu Abbas r.a. Imam As-Syafie dan Imam al-Bukhari juga bersandar pada tafsirnya dan Imam al-Bukhari banyak menukil pendapatnya dalam kitab sahih al-Bukhari. Imam Mujahid meninggal dunia di Makkah dalam keadaan sujud pada 104H ketika berusia 83 tahun.

Amir bin Abdullah bin Zubair bin al-Awwam, seorang muazzin. Di akhir hayatnya, ketika sakit parah beliau mendengar azan. Beliau meminta agar dibawanya ke masjid dan solat berjemaah bersama imam. Ketika sujud dalam rakaat pertama, beliau meninggal dunia.

Begitulah juga dengan Syeikh Muhammad 'Iwadh al-Yamani meninggal dunia ketika sedang sujud di dalam solat.

Di antara hamba Allah yang mulia dan bertaqwa ialah mereka yang dahinya sentiasa sujud pada Allah. Orang yang hidupnya sibuk sujud pada Allah, nescaya di kala matinya juga dalam keadaan sujud kepadaNya. Inilah antara kematian yang indah, meninggal dunia di saat sujud yakni disaat paling hampir dengan Allah swt.


Kredit kepada penulis asal artikel ini. Semoga bermanfaat

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.