Mar 21, 2012

Nak Ke Mana? Pulau Pinang

Berikut ini adalah cerita daripada seorang sahabat saya yang menceritakan cerita hal seorang sahabat beliau. Cerita ini berlaku sekitar lebih 20 tahun dahulu. Sahabat saya ini, saya namakan dia "WJ" mempunyai seorang sahabat, yang saya namakan dia sebagai "MD". Pada suatu awal pagi, sekitar jam 9, MD dan WJ telah menyeberangi Selat Pulau Pinang (Nota: Selat Pulau Pinang ini terbahagi kepada dua bahagian, iaitu dikenali sebagai "Selat Utara" dan "Selat Selatan") dari bandar Georgetown ke Butterworth dengan menaiki feri. Sampai di Butterwoth, WJ dan MD berpecah, kerana masing-masing ada urusan sendiri. MD berpesan kepada WJ bahawa dia (MD) akan pulang awal selepas kerjanya selesai. Sekitar jam 1 petang, WJ kembali ke pengkalan feri Butterwoth untuk pulang ke Balik Pulau (terletak di bahagian pulau, Pulau Pinang)
Dia terkejut kerana mendapati kawannya MD masih berada di pengkalan feri, dan belum pulang ke pulau. WJ bertanya MD, "Mu kata nak balik awal, tapi kenapa mu masih berada di sini"?
MD: Aku memang sampai di sini sekitar jam 10.30 lagi. Memang aku nak balik awal...
WJ: Jadi, kenapa tak naik feri lagi?
MD: Aku dah tunggu FERI PULAU PINANG hampir 2 jam setengah, tetapi tak ada FERI PULAU PINANG. Aku tengok feri yang sampai, bertulis, PULAU TUBA,... PULAU TIKUS,... PULAU ANGSA,... PULAU RIMAU...



WJ: Wooit, kawan!!! Tu nama feri la weeey...! Semua feri ni pergi ke Pulau Pinang la wey...!!!
MD: Aaaa?????

Tu cerita zaman dulu... Kini jika kita ke Pengkalan feri tu, memang dah ada pun feri yang namanya "FERI PULAU PINANG"....

Tapi jangan la pula dok tunggu dan berebut nak naik feri tu sahaja... Feri lain pun boleh naik juga kalau nak ke Pulau Pinang, he he he...
Apo kono eh jang....???
video


Mar 20, 2012

Project Completion: Testing and Commissioning

Testing
Testing is the process of trying to discover every possible defect or weakness in a work  or product. The purpose of testing is to discover errors or fault.
In other words, testing (sometimes called compliance testing) is that part of an internal control review which measure whether actual practice follows, or complies with, prescribed policies and procedures and standards.
Acceptance testing and commissioning are important factors necessary to insure the safe and reliable operation of a project output (eg. building). Millions of ringgits can be spent building a factory or an office complex that may not function as intended when necessary.
Do you know, what are the elements of a well-developed acceptance testing and commissioning program? What steps are essential for the program to be properly implemented? How can an engineer or an architect avoid the errors made by others, mistakes that can damage reputations and leave them subject to liability? This topic will address these significant issues.

Commissioning
The  Commissioning process assures the building owner that the equipment, systems, and controls providing light, heat, cooling, and ventilation are effectively working together in conformance with design intent. Commissioning determines whether the systems need to be adjusted to improve, for instance, efficiency, indoor air quality, and acoustic performances.
The Commissioning process encompasses and goes beyond the normal testing, adjusting, and balancing activities commonly performed in inspections.
Commissioning also involves comprehensive functional testing to determine how well mechanical and electrical systems work together. Because so many building systems are now integrated, an imperfection in one component can effect in substandard operation and performance among other components, or to the building as a whole.
In general practice, a commissioning agent assists the construction team in substantively minimizing and eliminating defects before the building is turned over to its buyers or owners. Commissioning may also occur based on a partial system upgrade.
On the date of practical completion, the contractor (and their respective sub-contractors) must ensure that the installation and the following testing and commissioning are executed precisely to match planning and all contractual terms and conditions.

Functional Testing of a New System
For new installations, a comprehensive start-up and verification program is required to assure that the equipment is manufactured or assembled, installed, connected and adjusted properly.
Verification by test of guaranteed performance parameters under the direction of an independent professional supporter for the owner is critical. This professional supporter must understand all aspects of the technology utilized and how individual equipment interacts as a system.
We must always bear in mind that all emergency or failure operating modes are tested before they are needed.

Berkongsi Ilmu 36: Bersama para pelajar

Gambar ini diambil pada pagi 20 Mac 2012, sebelum saya memulakan kuliah RMT555: Legal Environment. Para pelajar ini adalah bagi kursus Sarjana Sains Pengurusan Projek (MSc Project Management), yang terdiri daripada pelajar tempatan dan beberapa negara lain.



Semoga mereka berjaya dalam kehidupan dan menjadi ahli pasukan yang dapat dimanfaati oleh orang lain pula. Pesan saya, "Gunakan ilmu yang dipelajari dengan motif baik, dan dengan cara yang baik, serta pertahankan "kebaikan".

Di bawah ini pula, gambar-gambar yang saya ambil selepas sesi kuliah pada 17 April 2012:





Project Procurement: Invitation to Tender

Invitation to Tender
Invitation to tender is in a form of a standard letter (or in newspaper) from the client sent to chosen tenderers (or by open tender), formally inviting them to enter the bidding process Invitations to tender must be set out in a reasonable logical way and must clearly declare what is required of the tenderers in bidding for a service, product or works. It must include the main points of the tender, inter alia, what the tender is for, the due date and time for submission, and what the tenderer requires to provide in the offer.
We must realize that the form of the invitation should in part be the basis on which evaluation is commenced and a decision is reached to award a contract. It is also be the basis on which following contracts will be formed and agree to. Invitations to tender for a particular requirement must be the same. The letter must draw attention to particular or unusual terms, e.g. specific insurance requirements, and list the other documents that form part of the invitation to tender. It should have attached instructions to the tenderers.
We must bear in mind that discussions with suppliers or contractors during the tender period must be confined to answering questions about the requirement. Possible solutions should not be discussed. If discussions lead to the plans and specifications or related documents being modified in any way, then all tenderers must be informed. Remember, individual tenderers must not be offered different terms or information.
Tenderers for all procurements must be allowed a reasonable sufficient period to prepare and submit their sensible tenders.
For the government construction projects in Malaysia, the period of tendering usually between three to four weeks depending on the scope of the works and urgency of the project. 
You can observe it is a normal practise that the number of bidders or tenders to be obtained will depend on the amount of expenditure or budget of the client.

We must always remember that normally the client awards contract to the responsive, responsible bidder offering the lowest price. A bid is responsive if it meets all the material requirements of a solicitation. In other words the bid submitted by the vendor or contractor doesn't differ from client’s original requirements. A bidder is deemed responsible if he/she can prove the capacity and willingness to perform (i.e., suitable equipment, manpower, financial resources, technical know-how etc.).

            For all governments or public authorities (including statutory authorities) in Malaysia, tender must be invited for all project estimated to cost more than RM50,000 in value.  In the Public Works Department, tenders are invited from all eligible registered contractors for from registered Bumiputera contractors only, or from selected contractors only.  However for civil engineering projects other than building project estimated to cost more than RM50 million, tenders are invited from prequalified local companies.  Where projects are financed by International Islamic Bank, Asian Development Bank or World Bank loans, the tender arrangements are regulated by the conditions of agreement of the loan. For civil engineering project other than building project exceeding RM50 million, tenders are open to prequalified contractors whose companies are fully owned by Malaysian or locally incorporated joint-ventures registered with Pusat Khidmat Kontraktor between local and foreign companies.  In such a joint-venture the local equity shall form the majority.
What you should know about preparing bid specification? You should try to describe the needed items as completely and accurately as possible. If you have specific requirements, specify them on the request, it is best to describe requirement in terms of functional needs. Describe what you want the item to do. If there is a condition that the item be compatible with a piece of equipment that you already own, indicate on the requisition and attach all relevant details or a supplier's specification sheet. If you have found an item that meets your requirements, reference the manufacturer, model number, and catalogue number (if possible).
Upon completion of the construction documents, the project is advertised for bids. The bid period shall be proved to be most advantageous to the client, taking into account the overall project schedule, and the size and complexity of the project

The above statements are part of a module prepared for the Open University Malaysia (OUM): ETBK3103: Tender & Contract Management. In order to obtain the full version of the above text, students and other readers are advised to enroll with OUM in any relevant program.

Mar 19, 2012

Berkongsi Ilmu 35: Bengkel Pengurusan Projek JPS

Pada 6-7 Mac 2012, saya mengendalikan bengkel Pengurusan Projek untuk Jabatan Pengairan & Saliran (JPS) Semenanjung Malaysia, yang diadakan di Institut Pembangunan Modal Insan, JPS, Panji, Kota Bharu. Para peserta adalah Jurutera pelbagai Unit/Bahagian. Terima kasih kepada saudara semua yang banyak mengemukakan isu, perbincangan, persoalan dan lain-lain, sehinggakan bengkel tersebut "bernyawa" dengan baik. Semoga "majlis ilmu" dua hari itu memberikan manfaat yang terbaik. InsyaAllah, kita berjumpa lagi.





Sesungguhnya ilmu yang diberikan kepada kita, yang boleh kita manfaatkan, adalah salah satu lagi cara untuk menguatkan lagi iman kita kepada Allah (SWT). Ia sama-sekali bukan untuk kita megah-megahkan... Saya kemukakan lagu "Iman Mutiara" oleh Raihan, untuk renungan kita bersama...
video


Keretapi KUALA LUMPUR

Keretapi KUALA LUMPUR ni berada di mana yer?
Oitt...mesti la di KL, kan? kan? kan?


Tak la.... Ia berada di Stesyen Keretapi Buterworths, Pulau Pinang, he he he...

Berikut adalah lagu berjodol BERITA KEPADA KAWAN nyanyian Ebiet G.Ade yang penggambarannya adalah dengan menaiki keretapi...

video


Mar 16, 2012

Nelayan Solo

Gambar di bawah saya rakamkan pada sekitar jam 6.50 pagi, 5 Mac 2012, di telok Pantai Seri Tujuh, Tumpat, Kelantan


Daripada pemerhatian saya, daripada sekitar lebih 30 bot nelayan yang keluar dari telok ini menuju ke laut lepas (mereka daripada kumpulan nelayan pantai), hanya 3 bot sahaja yang mempunyai 2 orang di dalamnya. Bot-bot lain hanya terdapat seorang sahaja nelayan. Bot-bot ini pulang ke pengkalan sekitar antara jam 11 pagi-3 petang.

Terdedik hati saya, "Kenapa kebanyakan nelayan ini berseorangan ke laut? Kalu berlaku sesuatu masaalah, keperluan, sakit dan sebagainya, bagaimana dia akan dapat dibantu? Kalau berdua, sekurang-kurangnya seorang lagi dapat membantu...Lagipun, jika berdua, maka mudahlah lagi kerja menangkap ikan..."

Semasa menonton siri "BERSAMAMU" TV3 pada 14 Mac 2012, kebetulan yang ditemubual adalah juga seorang nelayan. Kebetulan, salah satu soalan yang pemberita kemukakan ialah: Kenapa berseorangan turun ke laut? Nelayan tadi menjawab, antaranya, kalau seorang, maka hasilnya tak perlu dibahagi. Misalnya jika dapat RM40, maka RM40 la yang saya dapat. Jika berdua, maka hasil tadi perlu dibahagi dua.

Maka terjawablah persoalan yang saya bangkitkan di atas.... Begitulah mereka menghitungkan setiap titis hasil keringat mereka... Bagaimana kita? Bukannya bermaksud untuk menjadi seorang yang bakhil, tetapi adakah kita memberikan nilai penuh makna kepada setiap ringgit yang kita dapat? Bagaimana pula kita memberikan nilai penuh makna kepada setiap ringgit yang kita belanjakan?

Dengarkan lagu nyanyian Kembara, berjodol "Impian Seorang Nelayan" ini...

 video

Mar 15, 2012

Berkongsi Ilmu 34: Bersama para pelajar

Ini gambar sebahagian para pelajar Sarjana Sains Perumahan, Sarjana Sains Senibina Lanskap dan Sarjana Muda Senibina yang mengambil kursus "Perumahan dan Undang-undang" dan "Aspek Undang-undang dan Praktis Profesional", Semester 2, Sidang Akademik 2011/2012. Nampak  rajin nyer murid-murid saya ni.....



Mar 12, 2012

Labah-labah

Labah-labah mempunyai makna, cerita dan perspektif yang tersendiri...



Menurut Wikipedia (2012)(http://ms.wikipedia.org/wiki/Labah-labah), labah-labah merupakan haiwan invertebrat pemangsa yang menghasilkan sutera, dan mempunyai dua tagma, lapan kaki, mulut tidak boleh mengunyah dan tiada sayap. Labah-labah dikelaskan dalam susunan Araneae, satu daripada beberapa susunan dalam kelas araknid yang lebih besar, kumpulan yang turut mengandungi kala jengking, tungau, sengkenit, dan falangid. Kebanyakan labah-labah memburu dengan membina sarang labah-labah untuk memerangkap serangga. Sarang ini diperbuat daripada sutera labah-labah, seutas benang protein yang halus dan kukuh yang dihasilkan oleh labah-labah daripada spineret yang pada kebiasaannya terdapat pada hujung abdomen. Membandingkan dari segi berat, sutera labah-labah adalah lima kali lebih kuat berbanding besi keluli. Kesemua labah-labah menghasilkan sutera, walaupun tidak kesemua menggunakannya bagi menganyam perangkap yang rapi. Benang sutera digunakan bagi memanjat, membentuk alas dinding licin bagi sarang dalam tanah, membina kantung telur, membalut mangsa, menyimpan sementara sperma dan banyak lagi kegunaan yang lain.Labah-labah telah pun wujud di dunia semenjak 110 juta tahun dahulu, hasil daripada jumpaan fossil labah-labah di dalam batu amber di Sepanyol, contoh fossil sarang labah-labah tertua pernah dijumpai. Di dalamnya terdapat 26 utas sutera labah-labah, kebanyakanya bercantum. Termasuk mangsa labah-labah seperti lalat, langau, kumbang, dan penyengat.

Daripada perspektif Islam, terdapat satu Surah yang dinamakan dengan “Labah-labah” (Al-Ankabut), dimana ayat 41 Surah ini ada membuat perumpamaan yang berkaitan dengan labah-labah:

 مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاء كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
Perumpamaan bagi orang-orang yang menjadikan benda-benda yang selain dari Allah sebagai pelindung-pelindung (yang diharap pertolongannya) adalah seperti labah-labah yang membuat sarang (untuk menjadi tempat perlindungannya), padahal sesungguhnya sarang-sarang yang paling lemah ialah sarang labah-labah, kalaulah mereka orang-orang yang berpengetahuan.”

NOTA:
Pada jumaat 16 Mac 2012, saya solat jumaat di Masjid Batu Uban, Pulau Pinang. Kebetulan khatib yang membaca khutbah (masih muda, tetapi bertenaga, jelas dan mahir, dan saya percaya tinggi ilmunya), telah mengutarakan perbincangan berkaitan "kekayaan". Diantara yang dirujuk adalah ayat 41, surah Al-Ankabut. Maka diutarakan, antaranya, bagaimana manusia yang kaya harta (tetapi masih terus membina kota "harta") tetapi rapuh kota kebajikannya, arah akhiratnya, kemanusiaaannya, hubungan dan tanggungjawabnya terhadap keluarga dan masyarakatnya, dan lain-lain, yang akhirnya menjadi "miskin" dalam perkara-perkara tersebut, seperti rapuhnya sarang labah-labah diterobosi burung dan dahan pokok...

Semoga kita dijauhi Allah daripada sifat-sifat tersebut. InsyaAllah...

Mar 11, 2012

Kenduri Kahwin Di Gua Musang

Pada 10 Mac 2012, diadakan kenduri perkahwinan anak kepada salah seorang saudara saya, saudara Mustari, yang diadakan di Kesedar Inn, Bandar Lama Gua Musang, Kelantan.




Pada hari yang sama juga 10 Mac 2012, ada pula satu lagi kenduri perkahwinan anak perempuan salah seorang saudara saya, Hassan Che Weil, di Taman Kesedar Jaya, Bandar Baru Gua Musang. Emm..., ramai juga bersua muka dengan kaum kerabat yang lama tak bersua....





Ni Paksu Aziz hadiahkan lagu Najib Hanif, "Entah Bila, Entah Di Mana"...he he he..
video