Sep 3, 2013

Rupa-rupanya RAMAI PEMANDU OKU...

Pada sekitar jam 10.30 pagi 1 September 2013, semasa saya berhenti rehat di satu R&R Lebuhraya Utara-Selatan di dalam Negeri Perak, dalam perjalanan saya dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur, saya  dapati rupa-rupanya ramai pemandu OKU yang menggunakan lebuhraya PLUS. BUKTINYA: Saya dapati 2 tempat letak kereta untuk pemandu OKU senantiasa penuh...selepas sebuah kereta keluar dari petak tersebut, akan ada kereta lain yang masuk. Saya percaya mereka ini pemandu OKU sebab memang terpampang pada Papan Tanda dan juga di atas jalan di petak tersebut, bahawa 2 petak tersebut khas untuk pemandu OKU...cuma mungkin mereka ini, hampir semuanya (kalau bukan SEMUANYA) adalah dalam golongan "OKU PEMIKIRAN EGO" la kuit...sebab saya perhatikan para pemandu yang keluar daripada kereta-kereta tersebut tidaklah pula menggunakan tongkat putih, atau dipimpin, atau menggunakan kerusi roda khas, atau peralatan lain yang khas untuk segala macam OKU.

Bayangkan jika pada masa itu, OKU sebenar ingin menggunakan kemudahan (tandas, surau, tempat makan dll) di situ, dan mereka tak dapat menggunakannya kerana tak ada tempat untuk meletak kenderaan mereka kerana tempat khas itu telah direbut oleh  "OKU PEMIKIRAN EGO" ini. Buruk perangai sungguh.. Tak ada rasa keprihatinan ka????

NOTA: Pihak berkuasa sepatutnya mengambil tindakan tegas kepada para pemandu "OKU PEMIKIRAN EGO" ni kerana tiada takrif itu di dalam seksyen 2, Akta Orang Kurang Upaya 2008.


Seksyen 2: "orang kurang upaya" termasuklah mereka yang mempunyai kekurangan jangka panjang fizikal, mental, intelektual atau deria yang apabila berinteraksi dengan pelbagai halangan, boleh menyekat penyertaan penuh dan berkesan mereka dalam masyarakat.

Seksyen 26. Akses kepada kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunanawam

(1) Orang kurang upaya hendaklah mempunyai hak untuk akses kepada dan menggunakan kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunan awam yang dibuka atau disediakan kepada orang ramai atas asas kesetaraan dengan orang upaya, tetapi tertakluk kepada kewujudan atau kemunculan apa-apa keadaan yang boleh membahayakan keselamatan orang kurang upaya.
(2) Bagi maksud subseksyen (1), Kerajaan dan penyedia mana-mana kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunan awam hendaklah memberi pertimbangan yang sesuai dan mengambil langkah yang perlu untuk memastikan bahawa kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunan awam itu serta penambahbaikan kelengkapan yang berkaitan dengannya menepati reka bentuk sejagat bagi memudahkan akses kepada dan penggunaan oleh orang kurang upaya.



Malangnya Akta Orang Kurang Upaya 2008 tidak mempunyai peruntukan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang, antaranya, menyalahgunakan hak atau keistimewaan yang disediakan untuk OKU. Sepatutnya Akta ini dipinda sewajarnya bagi maksud tersebut.
 


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.