Sep 28, 2013

Kahwin Kerana Dendam?

Awal pagi ini, ahad 28 September 2013, seorang ustaz memberikan "kuliah" pada suatu siaran televisyen tentang "kahwin", dimana diantara yang disebutkan sepintas lalu adalah , "terdapat orang yang berkahwin kerana dendam". Tidak pula dihuraikan lanjut, mungkin kerana kekangan masa. Namun, saya bersetuju bahawa terdapat umat Islam (dan bukan Islam juga) yang berkahwin kerana dendam, dan bukan kerana sebab yang positif (menjalin silaturrahim, membantu yang susah, menambah zuriat, cintakasih, kerana memurtabatkan agama, dan sebagainya). Memang terdapat kes-kes dimana seseorang itu berkahwin kerana dendam. Diantara contohnya:

Pertama, dalam satu kes, seorang bapa (berumur sekitar 60an) ingin berkahwin seorang lagi dengan seorang janda (berusia lewat 30an). Semua anak dan juga isteri si lelaki tersebut membantah keras keinginan tersebut, dan menasihati dan macam-macam lagi, agar membatalkan hasrat tersebut. Namun malangnya si lelaki berkenaan berkeras ingin meneruskan hajatnya. Nak dijadikan cerita, seorang anak lelaki (sulung) si lelaki tadi (berumur awal 30an, dan belum berkahwin) telah secara diam-diam memikat si janda tersebut, dan pada 3 hari sebelum si bapa meneruskan hajatnya, si anak telah membawa si janda tersebut ke negara jiran dan mengahwininya. Kemudan si anak terus membawa isterinya itu ke rumah pada keesokan harinya, dan memperkenalkan kepada ahli keluarga, termasuk bapanya, "Ini la isteri saya"... Nak dipendekkan cerita, selepas 7 hari berkahwin, si anak lelaki tadi telah menceraikan isterinya. Maka si bapa pun tidak dapat lagi mengambil si janda tersebut sebagai isterinya sebab dia adalah bekas menantunya.
Kedua, dalam kes lain, seorang lelaki (lewat 20an) telah bercinta- cintun dengan seorang gadis berumur awal 20an. Setelah bercinta sekitar setahun, si lelaki mendapat tahu si gadis telah "menjalin hubungan intim" dengan seorang jejaka lain. Namun si lelaki tersebut berpura-pura tidak tahu hal tersebut, dan terus "menumpahkan kasih sayang" (yang kini dengan berpura-pura), dan seterusnya meminta mereka dikahwinkan segera. Setelah selesai upacara perkahwinan, dan mereka berdua "menjalani kehidupan suami isteri" selama satu malam (malam pengantin baru), tup tup pada awal pagi keesokan harinya si suami menceraikan isterinya dengan talak satu, dan menceritakan kepada si wanita (bekas isterinya itu) bahawa dia berkahwin itu hanya untuk membalas dendam "ketidaksetiaan" si wanita tersebut.
Ketiga, seorang lelaki daripada keluarga yang amat daif (miskin yang teramat miskin) telah "diasingkan" daripada kejiranannya (termasuk sanak saudara dan jiran tetangga). Lelaki tersebut telah berhijrah, dan menyambung pelajarannya, dan tidak pulang langsung ke kampungnya sekitar 20 tahun lebih. Nak dipendekkan cerita, dia berjaya dalam hidupnya sebagai seorang pegawai tinggi di sebuah institusi kewangan. Pada masa itu umurnya sekitar awal 30an, dan masih belum berkahwin. Dia sengaja pulang menjenguk kampungnya dengan kenderaan mewah (ibubapanya telah lama meningal dunia, dan 2 adiknya telah berhijrah jauh ke tempat lain). Dia bertandang ke sebuah rumah (yang keluarga ini dahulunya merupakan salah seorang yang amat membenci keluarganya dan menghinanya, kerana kepapaan keluarganya). Setelah dia mengetahui keluarga tersebut mempunyai seorang anak perempuan berumur sekitar 20an, dia segera melamarnya. Dengan senang hati keluarga tersebut menerima lamaran pegawai tinggi dan mewah tersebut, dan mereka segera melangsungkan perkahwinan. Kemudiannya dia membawa isterinya dan keluarga isterinya ke rumah besarnya di ibu kota. Nak di pendekkan cerita, sekitar sebulan perkahwinan, si lelaki tersebut mula menyerlahkan perangai panas baran, kedekut, bersikap menghina isteri dan keluarga isterinya dan macam-macam lagi perkara negatif yang dilakukannya. Tak tahan dengan sikap sedemikian, ahli keluarga dan isterinya lari pulang ke kampung... Kemudian pasangan tersebut telah bercerai....

JANGAN BERKAHWIN KERANA DENDAM, KERANA BURUK KESUDAHANNYA, DAN KEMUNGKINAN ADA ORANG YANG TERANIAYA. INGATLAH, SALAH SATU DOA YANG MUDAH DIMAQBULKAN ALLAH, ADALAH "DOA ORANG YANG TERANIAYA"

Sep 26, 2013

Apa Gunanya?

Boleh anda fikirkan 3 kegunaan/tujuan utama tali besar yang diikatkan pada jajaran pokok-pokok rhu ini?


Sep 24, 2013

Abang Chik dah tamat pengajian...

Pada 21 September 2013, diadakan konvokesyen UniKL kali ke 10, dan Abang Chik (Mustaqem) adalah salah seorang yang menerima skrol ijazahnya pada hari tersebut. Alhamdulillah telah tamat fasa kedua kehidupannya, dan bermulalah fasa ke 3 yang penuh mencabar, iaitu MENCARI REZEKI DI BUMI ALLAH ini. Semoga Abang Chik dilindungiNya daripada apa-apa musibat, masaalah, perangkap dan mudarat. Semoga Allah menunjukkan jalanNya dan memberikan kemudahan dalam menyusur kehidupan mencari rezeki yang halal dan diberkatiNya. InsyaAllah...







Sep 18, 2013

Kemalangan "sondol" di Selatan Thailand...

Ini gambar kemalangan "sondol" di Selatan Thailand... Kejadian berlaku sekitar jam 10 pagi (9 pagi waktu Thailand) sekitar 1 km dari pekan Weng...
Naper laaa boleh tersondol tiang elektrik nih?




"WESTARN" Food?

WESTARN food la pulak... Silap haribulan, jadi pula WESTARN FOOT"...




Sep 3, 2013

Rupa-rupanya RAMAI PEMANDU OKU...

Pada sekitar jam 10.30 pagi 1 September 2013, semasa saya berhenti rehat di satu R&R Lebuhraya Utara-Selatan di dalam Negeri Perak, dalam perjalanan saya dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur, saya  dapati rupa-rupanya ramai pemandu OKU yang menggunakan lebuhraya PLUS. BUKTINYA: Saya dapati 2 tempat letak kereta untuk pemandu OKU senantiasa penuh...selepas sebuah kereta keluar dari petak tersebut, akan ada kereta lain yang masuk. Saya percaya mereka ini pemandu OKU sebab memang terpampang pada Papan Tanda dan juga di atas jalan di petak tersebut, bahawa 2 petak tersebut khas untuk pemandu OKU...cuma mungkin mereka ini, hampir semuanya (kalau bukan SEMUANYA) adalah dalam golongan "OKU PEMIKIRAN EGO" la kuit...sebab saya perhatikan para pemandu yang keluar daripada kereta-kereta tersebut tidaklah pula menggunakan tongkat putih, atau dipimpin, atau menggunakan kerusi roda khas, atau peralatan lain yang khas untuk segala macam OKU.

Bayangkan jika pada masa itu, OKU sebenar ingin menggunakan kemudahan (tandas, surau, tempat makan dll) di situ, dan mereka tak dapat menggunakannya kerana tak ada tempat untuk meletak kenderaan mereka kerana tempat khas itu telah direbut oleh  "OKU PEMIKIRAN EGO" ini. Buruk perangai sungguh.. Tak ada rasa keprihatinan ka????

NOTA: Pihak berkuasa sepatutnya mengambil tindakan tegas kepada para pemandu "OKU PEMIKIRAN EGO" ni kerana tiada takrif itu di dalam seksyen 2, Akta Orang Kurang Upaya 2008.


Seksyen 2: "orang kurang upaya" termasuklah mereka yang mempunyai kekurangan jangka panjang fizikal, mental, intelektual atau deria yang apabila berinteraksi dengan pelbagai halangan, boleh menyekat penyertaan penuh dan berkesan mereka dalam masyarakat.

Seksyen 26. Akses kepada kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunanawam

(1) Orang kurang upaya hendaklah mempunyai hak untuk akses kepada dan menggunakan kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunan awam yang dibuka atau disediakan kepada orang ramai atas asas kesetaraan dengan orang upaya, tetapi tertakluk kepada kewujudan atau kemunculan apa-apa keadaan yang boleh membahayakan keselamatan orang kurang upaya.
(2) Bagi maksud subseksyen (1), Kerajaan dan penyedia mana-mana kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunan awam hendaklah memberi pertimbangan yang sesuai dan mengambil langkah yang perlu untuk memastikan bahawa kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunan awam itu serta penambahbaikan kelengkapan yang berkaitan dengannya menepati reka bentuk sejagat bagi memudahkan akses kepada dan penggunaan oleh orang kurang upaya.



Malangnya Akta Orang Kurang Upaya 2008 tidak mempunyai peruntukan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang, antaranya, menyalahgunakan hak atau keistimewaan yang disediakan untuk OKU. Sepatutnya Akta ini dipinda sewajarnya bagi maksud tersebut.
 


Aug 24, 2013

Tribunal for Solid Waste Management Services



Tribunal for Solid Waste Management Services
THE TRIBUNAL
The establishment of the Tribunal for Solid Waste Management Services is under the Solid Waste And Public Cleansing Management Act 2007. Membership of the Tribunal comprises of a Chairman and a Deputy Chairman from amongst members of the Judicial and Legal Service and not less than 5 other members to be appointed from amongst persons who are members of or have held post in the Judicial and Legal Service or advocates and solicitors and who have not less than 7 years’ standing. Any member of the Tribunal may resign by giving written notice to the Minister. The Act also provides for the payment remuneration or allowances to members of the Tribunal, and the remuneration shall be charged on the Consolidated Fund. The jurisdiction of the Tribunal to be exercised by the Chairman, the Deputy Chairman or any member of the Tribunal as determined by the Chairman, sitting alone. It also provides that where the presiding person dies or is unable to complete the proceedings, a claim shall be heard afresh unless the parties agree that the proceeding be continued by another member of the Tribunal.
COMMENCEMENT OF PROCEEDINGS AND JURISDICTION
The commencement of the proceedings by any interested person (i.e. “interested person” under the Act which means the Corporation, any licensee, owner, occupier, local authority and solid waste generator in respect of solid waste management services provided under this Act) for a claim under this Act is by lodging the claim in the prescribed form together with the prescribed fee, for any matter concerning his interests or any loss suffered or damages incurred which includes the recovery of charges, fees or levy under this Act. The jurisdiction of the Tribunal to determine a claim lodged under the Act where the total amount in respect of which an award of the Tribunal is sought does not exceed fifty thousand ringgit. The Tribunal does not have jurisdiction in respect of any claim for the recovery of land, or any estate or interest in land and which there is a dispute concerning the entitlement of any person under a will or settlement, or on intestacy, goodwill, chose-in-action or any trade secret or other intellectual property right. The jurisdiction of the Tribunal shall be limited to a claim that is based on a cause of action arising from any claim for the recovery of charges, fees or levy of solid waste management services by the licensee or the Corporation or disputes arising from any charges, fees or levy imposed for solid waste management services between the licensee or the Corporation and the owner, occupier, local authority or solid waste generator. The extension of jurisdiction of the Tribunal to hear and determine claims exceeding fifty thousand ringgit in amount or value if the parties have entered into an agreement in writing that the Tribunal shall have jurisdiction to hear and determine such claim. For the abandonment of a claim as exceeds fifty thousand ringgit in order to bring the claim within jurisdiction of the Tribunal. Where a claim is lodged with the Tribunal and the claim is within the Tribunal’s jurisdiction, the issues in dispute in that claim, whether as shown in the initial claim or as emerging in the course of the hearing, shall not be the subject of proceedings between the same parties in any court unless the proceedings before the court were commenced before the claim was lodged with the Tribunal; or the claim before the Tribunal is withdrawn, abandoned or struck out.
THE PROCEEDINGS
The Secretary to the Tribunal shall give notice of the day, time and place of hearing in the prescribed form to the claimant and the respondent upon a claim being lodged. The Tribunal may assess whether it is appropriate for the Tribunal to assist parties to negotiate an agreed settlement in relation to the claim. The Tribunal is required to approve and record the settlement where the parties have reached an agreed settlement and the settlement shall then take effect as if it was an award of the Tribunal. At the hearing of a claim every party shall be entitled to attend and be heard. No party shall be represented by an advocate and solicitor at a hearing unless in the opinion of the Tribunal the matter in question involves complex issues of law and one party will suffer severe financial hardship if he is not represented by an advocate and solicitor, but if one party is subsequently allowed to be represented by an advocate and solicitor then the other party shall also be entitled. All proceedings before the Tribunal shall be open to the public. The Tribunal may hear and determine the claim before it notwithstanding the absence of any party to the proceedings if it is proved to the satisfaction of the Tribunal that a notice of the hearing has been duly served on the absent party.
THE AWARDS
The Tribunal to make its awards without delay and where practicable, within sixty days from the first day the hearing before the Tribunal commences. An award of the Tribunal may require one or more of the following:
(a) that a party to the proceedings pay money to any other party;
(b) that money be awarded to compensate for any loss or damage suffered by the claimant;
(c) that costs to or against any party be paid;
(d) that interest be paid on any sum or monetary award at a rate not exceeding eight per centum per annum, unless it has been otherwise agreed between the parties;
(e) that the claim is dismissed.
Before the Tribunal makes an award under the Act, it may, in its discretion, refer to a Judge of the High Court a question of law relating to any of the following matters (a) which arose in the course of the proceedings; (b) which, in the opinion of the Tribunal, is of sufficient importance to merit such reference; and (c) the determination of which by the Tribunal raises, in the opinion of the Tribunal, sufficient doubt to merit such reference. The Tribunal is required to give its reasons for its award in a proceeding. Orders and settlement of the Tribunal shall  be recorded in writing. Every agreed settlement and every award made by the Tribunal shall be final and binding on all parties to proceedings and  shall be deemed to be an order of a Sessions Court or Magistrate’s Court and be enforced accordingly by any party to the proceedings. It is a criminal penalty to any person who fails to comply with an award made by the Tribunal within the period specified by the Tribunal. The Tribunal, the members of the Tribunal or any person authorized to act for or on behalf of the Tribunal exercising any power under the Act are protected from actions, suit or prosecution if the acts were done in good faith.