Jan 10, 2012

Sungai Pertang, Kuala Krai, Kelantan: Satu Kisah Tragik

Ini gambar-gambar Sungai Pertang, yang merupakan salah satu cabang sungai kepada Sungai Kelantan. Gambar ini diambil dari tebing di Kampung Chenulang, Kuala Krai, selepas berlaku banjir pada akhir tahun 2011. Pada musim banjir sungai ini makin melebar, dan airnya amat keruh dan deras.




Jika diperhatikan, kita dapat lihat banyak perdu buluh di kiri dan kanan tebingnya... Bak kata pepatah, "Ibarat aur (buluh) dengan tebing".

Gambar di bawah dirakamkan oleh seseorang (yang memperkenalkan dirinya sebagai Raja Shamri) pada 9 Januari 2015, dimana kelihatan Masjid Chenulang dinaiki air bah (air Sungai Pertang melimpahi tebingnya) untuk kali kedua pada banjir hujung tahun 2014 (kali pertama pada 22-27 Disember 2014):


Saya ada kisah tragik berkaitan tempat (lokasi) ini di sungai ini...

Kisah berlaku sekitar bulan Disember tahun 1967. Kejadian berlaku sekitar awal pagi. Saya dan allahyarham bapa saya sedang menyusur berjalan kaki di tebing (sekitar 100 meter dari tempat saya berdiri mengambil gambar-gambar di atas)(di tebing di sebelah Kampung Chenulang) untuk mencari perahu bagi menyeberangi sungai tersebut. Tujuan bapa dan saya menyeberang sungai adalah untuk mengambil wang hasil jualan getah kepada seorang peraih di kampung Pasir Jering (kerana kami sudah hampir kehabisan wang). Bapa saya mengambil sebuah perahu kecil (untuk kegunaan sesiapa sahaja menyeberangi sungai tersebut jika air dalam).
Inilah gambaran perahu yang serupa yang kami gunakan pada hari tersebut, tetapi saiz perahu yang kami gunakan itu lebih kecil

Kami berdua menaiki perahu tersebut. Arus air masa itu agak deras sebab musim banjir masih belum reda, dan air sungai itu agak dalam dan sangat keruh, serta sungai tersebut menjadi lebih lebar. Saya berada di hadapan perahu dan bapa saya berada di bahagian belakang sambil mengayuh untuk menyeberangi sungai ke pengkalan kecil di sebelah sana. Sampai di bahagian tengah sungai, tiba-tiba perahu tersebut terlanggar serumpun pokok mengkuang liar yang separuh ditenggelami air banjir. Perahu tersebut tiba-tiba tersadai dan terbalik. Saya cuba menggapai perahu, tetapi terlepas, dan saya tenggelam... Saya tak pandai berenang dan menyelam...!!! Saya hanyut di dalam air... Terasa berdengung telinga... kelam sekeliling... tertelan beberapa teguk air... dan tiba-tiba seperti sesuatu menolak saya ke permukaan air dan saya timbul betul-betul di perahu yang juga sedang hanyut. Saya cepat-cepat menggapai hujung perahu, dan sempat bergantung di situ. Saya lihat bapa saya juga sempat berpaut pada satu lagi hujung perahu.... Sekitar 10 minit kemudian kami dibawa arus ke arah bawah satu perdu besar buluh yang terjuntai di dalam sungai... dan saya terkena beberapa pokok buluh... dan sekali lagi saya terlepas daripada perahu... dan sekali lagi saya hanyut di dalam air... dan sekali lagi terasa berdengung telinga... kelam sekeliling... dan sekali lagi tertelan beberapa teguk air... dan sekali lagi saya rasa tiba-tiba seperti sesuatu menolak saya ke permukaan air... dan sekali lagi saya timbul betul-betul di perahu yang juga sedang hanyut bersama bapa... Saya sudah amat takut... sedih...hampir putus asa... terpinga-pinga..., kerana kami masih hanyut dibawa arus yang agak deras, dan saya nampak banyak lagi perdu buluh sedang "menunggu" kami, dan nun di hujung selekoh sungai, sekitar 300 meter di hadapan kami, saya tahu ada sebuah jeram sedang menunggu..!!! Tiba-tiba kaki saya terasa terkena bumi di dasar sungai dan perahu itu menjadi perlahan... dan menuju ke arah lengkuk seperti sebuah pengkalan..., dan saya serta bapa saya menguis dasar sungai dan menujah perahu ke arah tebing sungai... Alhamdulillah.... kami selamat singgah di situ....
Kami dua beranak berehat sekejap di pengkalan tersebut, dan selepas menambat perahu di situ, kami pun pulang. Bapa saya sempat berpesan kepada saya, "Jangan beritau sesiapa kejadian tadi". Saya berdiam diri, dan cerita/kejadian tersebut juga saya simpan kemas tanpa memberitahu sesiapa, sehinggalah selepas bapa saya meninggal dunia pada awal tahun 2011...
Begitulah, jika Allah SWT masih belum mahu mengambil nyawa kami (yakni belum tiba ajal kami), kami masih selamat. Namun rasa hairan tentang "keajaiban" yang menimpa saya dalam kejadian tersebut masih terpahat di jiwa saya. 
YA ALLAH.. KAMI MEMANJAT SYUKUR ATAS SIFAT PEMURAH DAN PENYAYANGMU KEPADA KAMI...

3 comments:

  1. Alhamdulillah.begitulah jika Allah masih menghendaki kita dipanjangkan usia, tetapi mesti ada sebabnya....

    ReplyDelete
  2. Interesting story, and at the same time I feel sorry for you for having to go thru the tragic incident. Alhamdulillah you and your late father returned home safely then.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.