Jun 19, 2011

Harapkan Pegar...

Kita sudah biasa dengan peribahasa berikut:
"HARAPKAN PEGAR, PEGAR MAKAN PADI"
(Nota: "Pegar" adalah sejenis burung yang suka memakan ulat atau serangga, tetapi ia juga makan padi, terutama padi huma)

Ertinya, Apabila kita meletakkan kepercayaan kepada seseorang untuk menjaga sesuatu/amanah, tapi malangnya orang yang kita harapkan itu pula yang melanggar amanah/kepercayaan itu.

Secara harafiah, pada masa dahulu, apabila orang bersawah terutama sawah huma (padi tugal tanpa bendang)(terutama menanam padi bukit di kawasan ulu sesuatu negeri) maka mereka akan membuat pagar bagi melindungi padi mereka daripada dimakan haiwan, terutama babi hutan.

Peribahasa di atas, pada masa kini amat relevan, dan ianya ada kaitannya dengan pecah amanah kewangan, rasuah, melanggar kewajipan undang-undang dan sebagainya. Cerita-cerita berikut adalah relevan:

Pertama
Pegawai yang diamanahkan mencegah penyalahgunaan dadah atau pengedaran dadah, namun dia sendiri mengedar dadah.

Kedua
Pegawai yang diamanahkan menguatkuasakan undang-undang anti-rasuah, namun dia sendiri yang melakukan rasuah.

Ketiga
Seorang bapa/guru lelaki yang sememangnya diamanahkan (oleh keluarga, agama, negara, masyarakat dan seumpamnaya) untuk melindungi seseorang kanak-kanak perempuan, tetapi dia pula yang mencabul, merogol, atau menyiksa (secara fizikal atau mental) kanak-kanak tersebut.

Keempat
Pengawal peribadi yang diamanahkan majikannya melindungi majikan tersebut daripada segala ancaman, namun dia sendiri yang membunuh atau merompak majikan tersebut.

Kelima
Seorang pegawai bank/institusi kewangan yang diamanahkan menjaga akaun pelanggannya, namun dia pula yang "menjual" atau membuka rahsia butiran akaun pelanggannya, atau dia sendiri yang mencuri wang pelanggan

Keenam
Seorang ketua yang diamanahkan menjaga, antaranya, kebajikan orang-orang di bawahnya, namun dia pula yang menzalimi, bersikap "kuku besi" dan menganiaya orang-orang tersebut.

Ketujuh
Seorang penjawat awam yang diamanahkan dengan tugas mencegah penyeludupan (makanan, bahan subsidi seperti disel subsidi, senjata dan sebagainya), namun didapati dia sendiri yang melakukan perbuatan menyeludup.

Kelapan
Seseorang yang diamanahkan atau ditugaskan membahagikan/mengagihkan bahan makanan kepada mangsa-masang banjir/tsunami/gempa bumi dan lain-lain, namun dia pula yang mengambil bahan makanan tersebut untuk dirinya/dijual.

Kesembilan
Seorang yang diberikan tanggungjawab menjaga pesakit (nota: tidak semestinya doktor) tetapi dia pula yang "mengambil kesempatan" (misalnya merogol) pesakit tersebut.

Kesepuluh
Seorang pegawai penguatkuasaan diamanahkan, antaranya, mencegah lumba haram, namun dia sendiri pula yang berlumba secara haram.

Contoh-contoh berita yang menggambarkan perkara di atas adalah seperti berikut:


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.