Sep 29, 2012

Hujan

Musim sekarang ni kerap juga hujan. Semasa saya dalam beberapa perjalanan kebelakangan ini pun saya kerap memandu dalam hujan, yang kadangkala amat lebat dan disertai pula ribut. Begitulah menempuh kehidupan, demi mencari rezeki... Apapun, memandu dalam hujan ini memerlukan kita berawas-awas yang tinggi, dan tidak memandu laju, kerana selain daripada jarak penglihatan yang terhad, lopak dan lubang di jalan juga sukar diramal, dan ditambah pula kemungkinan halangan di jalan yang sukar diduga seperti dahan dan pokok tumbang, atau bongkah batu daripada tebing atau lereng jalan yang jatuh ke atas jalan.
Ada orang yang menyukai hujan (termasuk kanak-kanak, untuk bermain hujan, he he he..), tetapi ada juga makhluk manusia dan lain-lain (termasuk kambing, he he he..) yang tak suka hujan. Apapun hujan mempunyai hikmah dan rahmatnya yang tersendiri, kan? Jadi kurang tepat apabila kita mengaitkan hujan dengan, "cuaca buruk", kan?
Pada tengah hari 27 September 2012, selepas sahaja saya dan seorang sahabat meredah hujan kerana nak makan cucur udang, sahabat saya tersebut berkata, "Masa meredah hujan ni, teringat pula lagu Kopratasa, Masihkah kau ingat...". Maka di sini disertakan lagu tersebut...


Terdapat juga beberapa lagu lain yang berkaitan "hujan", termasuklah lagu Sudirman, "Hujan"...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.