Sep 8, 2011

Bukit Larut, Taiping, Perak

Pada pertengahan tahun 2011, saya berpeluang ke Bukit Larut (dahulu dikenali sebagai Bukit Maxwell), Taiping, Perak.  Kawasannya terjaga rapi, dan masih mengekalkan rupa bumi dan alam sekitar semula jadi. Ramai juga yang menggunakan tempat dan laluan di Bukit Larut untuk bersenam, berjoging, dan menyusur mendaki melalui laluan pejalan kaki. Pemandangannya indah, nyaman (agak sejuk juga di puncaknya) dan amat sesuai sebagai destinasi pelancongan bagi pelancong dalam negeri dan pelancong luar negara. Kemudahan awam (tandas), tempat rehat, makan dan seumpamanya, termasuk maklumat mengenainya adalah memadai. Tempat penginapan juga ada disediakan di puncak bukit.




NOTA:
Ada beberapa perkara yang perlu diambil perhatian
1. Petugas kaunter di kaki bukit memaklumkan perjalanan akan memakan masa sekitar 30 minit. Namun, apa yang berlaku perjalanannya cuma tak sampai 20 minit. Kenapa jadi macam tu? Kerana land rover dipandu amat laju (semasa naik mendaki, dan menuruni bukit). Penumpang menjerit ketakutan, tayar land rover berbau hangit dan ber"keriuk", land rover terhoyong hayang semasa mengambil selekoh. Jangan terkejut jika suatu hari akan berlaku kejadian land rover terjun gaung atau melanggar bukit, dan ada penumpang yang parah atau maut.
2.Walaupun waktu perjalanan di atur, namun beberapa kali land rover yang saya naiki (semasa naik dan turun bukit) terserempak dengan land rover jabatan/organisasi lain, traktor yang datang dari arah bertentangan. Amat bahaya!
3. Terdapat seorang pemandu yang bersikap dan bercakap kasar kepada penumpang semasa di puncak bukit dengan enggan membenarkan penumpang tersebut menaiki land rovernya atas alasan land rover tersebut untuk penumpang lain (dan terus bergerak turun bukit), walhal land rovernya masih muat untuk beberapa lagi penumpang, dan land rover sebenar yang digunakan penumpang tadi untuk naik tidak kelihatan di situ (ditemui berehat di kaki bukit)
4. Langkah keselamatan masih longgar dimana terdapat pagar keselamatan penghadang tepi bukit yang sudah hilang.
5. Tong sampah terbiar dan tidak dimanfaatkan oleh pengunjung
6. Di atas bukit (di stesyen terakhir penumpang), tiada pemakluman (oleh jurutunjuk khas) kepada pengunjung tentang tempat-tempat yang boleh dikunjungi. Semasa saya berbual dengan beberapa pengunjung dan memberitahunya di atas lagi masih ada beberapa tempat menarik termasuk kafe, dan lauan, mereka seperti tercengang, dan ada yang berkata, "Eh, ada lagi ker tempat-tempat menarik di sebelah lagi atas?". Mungkin pihak berkaitan menganggap, "Semua orang dah tahu ke mana nak dituju"

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.