Sep 7, 2011

Dari tandas ke tandas

Takrif "tandas" (toilet) tidak perlu diberikan, kerana semua kita tahu apa dia dan kegunaannya. Emm, itu cuma tanggapan umum. Namun setiap rumah akan ada tandas, kecuali rumah tradisional yang berada di pedalaman yang masih menggunakan "tandas otomatik" (iaitu kawasan di dalam kebun, di keliling pokok, dan lain-lain, dimana "pelakunya" secara otomatik akan bersembunyi jika ada orang datang.
Rumah yang mahal harganya dan paling canggih akan "hilang" harganya dan kecanggihannya jika tiada tandas. Dengan kata lain, rumah berkenaan tidak akan dibeli/disewa jika tiada tandas. Ini juga tanggapan umum tentang kegunaan asal tandas. Namun, daripada penelitian, semakan, pengalaman, cerita yang saya tahu, tandas juga digunakan untuk perkara-perkara lain:
Pertama, tandas dijadikan tempat melakukan kejahatan-- merompak, menghisap/menyuntik dadah, merogol, mengurung mangsa culik, dan seumpamanya.
Kedua, tandas dijadikan tempat meluahkan perasaan. Contohnya, suatu masa dahulu, di sebuah masjid lama di Johor, saya terbaca pantun berikut:
           Egg is telor
           Wood is kayu
           Pabila saya tidor
           Saya selalu teringat kat you.
Ketiga, tandas juga digunakan sebagai tempat pengiklanan: Iklan ah long, iklan perkhidmatan seks dan homoseks, iklan mengurut batin, dan lain-lain.





Dicadangkan pengurusan mesjid, pihak berkuasa tempatan dan seumpamanya boleh menggiatkan lagi kepelbagai kegunaan tandas secara baik, berguna/bermanfaat, bernilai komersil/positif, dan sebagainya.

Disamping itu, banyak juga tandas menjadi kotor akibat perbuatan perotor (perokok pengotor)



Boleh anda melihat sesuai yang ganjil pada gambar di bawah?





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.