Sep 7, 2011

Ops Sikap v. Ops, Sikap

Ops Sikap v. Ops, Sikap
"Ops" bagi yang pertama itu adalah kependekan kepada perkataan "Operasi".
Bagi "ops" yang kedua itu pula, ia merujuk kepada satu seruan terkejut (seolah-olah terkejut), misalnya, "Ops, maaf, saya silap tulis", "Ops, saya terlanggar bahu orang itu". "Ops, saya tersembur racun serangga ke arah seekor kucing yang sedang tidor".

Dalam "Ops Sikap", ia merujuk kepada "suatu operasi oleh beberapa pihak berkuasa yang dilaksanakan secara bersepadu dengan objektif mengurangkan kadar kemalangan jalan raya dalam sesuatu tempoh tertentu, yang mempunyai risiko tinggi berlaku kemalangan, misalnya pada musim perayaan besar negara". Maka pelbagai langkah dan cara dilaksanakan, termasuklah nasihat dan penguatkuasaan. Namun daripada statistik (dulu digunakan perkataan "perangkaan"), kemalangan jalan raya, termasuk melibatkan kematian, masih meningkat.

Ramai yang kecewa, termasuk pegawai agensi-agensi pelaksananya, dan bos-bos besar berkaitan. Bagi saya, kita perlu mengucapkan tahniah dan terima kasih atas usaha-usaha murni itu. Bayangkan jika tiada pun "OPS SIKAP", maka mungkin lagi banyak kemalangan jalan raya, termasuk makin ramai/banyak kematian.

Namun dengan mengambilkira jumlah kenderaan yang bertambah (dan kenderaan baru yang rata-rata canggih dan senang dipandu laju)(dan kenderaan lama yang amat uzur yang masih menggunakan jalan raya, yang pernah saya terserempak yang dipandu laju), maka kadar kenaikan angka kemalangan perlulah dibandingkan dengan kadar jumlah kenderaan (termasuk jumlah kenderaan yang sedang bergerak dimusim perayaan). Tapi, saya ingin menambah, bahawa banyak juga kejadian kemalangan berlaku adalah kerana "OPS, SIKAP!!!!" (sikap pemandu, termasuk saya la tu...)

Cuba lihat video di bawah... Sebuah kereta kancil diletakkan betul-betul di tengah jalan, yang walaupun bukan jalan utama, ia masih digunakan kenderaan lain. Pemandu wanita tersebut meletakkan di situ sekitar 10 minit, dan sebuah kereta waja yang nak membelok masuk ke rumahnya terhalang. Kemudian dia datang dengan selamba sahaja memasukan barang di tempat duduk penumpang depan, tanpa apa-apa kegopohan, dan selamba jer masuk ke keretanya...dan berlalu... Apakah sikap dan sifat pemandu ini?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.