Aug 27, 2011

Riak Wajah Seorang Guru

Apabila saya meneliti riak wajah saya sebagai "guru"/fasilitator dalam majlis-majlis perkongsian ilmu, saya dapati ianya berubah-ubah: serius, ceria, tegas, kelakar, selamba dan sebagainya. Saya dapati perubahan riak wajah ini berlaku secara spontan, antaranya, disebabkan faktor-faktor berikut:
       Berat ringan sesuatu tajuk perbincangan
       Sambutan para peserta
       Situasi sekitar majlis ilmu tersebut
       Tahap kecergasan diri
       Persediaan (diri sendiri dan oleh Urusetia majlis)
       Kondisi persekitaran (panas/sejuk, luas sempit tempat dan seumpamanya)
       Masa (misalnya sesi pagi lebih ceria berbanding sesi petang)
       Tahap/kategori peserta (pangkat tinggi/rendah, tahap pengetahuan sedia ada peserta)
       Jenis majlis/ceramah (Ceramah kuliah agak berlainan deriarasa berbanding ceramah/bengkel khas)

Cuba para pembaca perhati/teliti riak wajah saya dan analisis berdasarkan faktor-faktor di atas.




Namun, daripada pespektif "guru"/fasilitator, antara penentu kejayaan atau kegagalan sesuatu majlis ilmu adalah seperti berikut:
       Persediaan semua pihak, terutama oleh guru sendiri
       Penerimaan semua pihak
       Gaya persembahan oleh guru
       Tahap kebolehteriama, toleransi pihak-pihak
       Kesediaan pihak-pihak untuk berkongsi ilmu, termasuk guru itu sendiri
       Kepakaran/kemahiran guru
       Tempat majlis diadakan
       Kondisi diri, terutama guru, seperti lapar/kenyang, letih/cergas, 
       Kondisi tempat seperti panas/sejuk, terang/gelap, harum/busuk
       Tempoh majlis dilaksanakan

Apapun, adakalanya saya sebagai guru juga perlu berguru. Begitulah ilmu, dimana seperti pesan alim ulama dan Rasul, bahawa kita hendaklah menuntut/belajar ilmu (ilmu yang bermanfaat)

Tapi, guru pun mau santai juga...kan?


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.