Berat ringan sesuatu tajuk perbincangan
Sambutan para peserta
Situasi sekitar majlis ilmu tersebut
Tahap kecergasan diri
Persediaan (diri sendiri dan oleh Urusetia majlis)
Kondisi persekitaran (panas/sejuk, luas sempit tempat dan seumpamanya)
Masa (misalnya sesi pagi lebih ceria berbanding sesi petang)
Tahap/kategori peserta (pangkat tinggi/rendah, tahap pengetahuan sedia ada peserta)
Jenis majlis/ceramah (Ceramah kuliah agak berlainan deriarasa berbanding ceramah/bengkel khas)
Cuba para pembaca perhati/teliti riak wajah saya dan analisis berdasarkan faktor-faktor di atas.
Namun, daripada pespektif "guru"/fasilitator, antara penentu kejayaan atau kegagalan sesuatu majlis ilmu adalah seperti berikut:
Persediaan semua pihak, terutama oleh guru sendiri
Penerimaan semua pihak
Gaya persembahan oleh guru
Tahap kebolehteriama, toleransi pihak-pihak
Kesediaan pihak-pihak untuk berkongsi ilmu, termasuk guru itu sendiri
Kepakaran/kemahiran guru
Tempat majlis diadakan
Kondisi diri, terutama guru, seperti lapar/kenyang, letih/cergas,
Kondisi tempat seperti panas/sejuk, terang/gelap, harum/busuk
Tempoh majlis dilaksanakan
Apapun, adakalanya saya sebagai guru juga perlu berguru. Begitulah ilmu, dimana seperti pesan alim ulama dan Rasul, bahawa kita hendaklah menuntut/belajar ilmu (ilmu yang bermanfaat)
Tapi, guru pun mau santai juga...kan?
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.