Mar 22, 2011

Takrif "CEK"

The Random House Dictionary,1 mentakrif cek sebagai satu perintah bertulis yang mengarahkan sesebuah bank membayar wang.  Takrif yang hampir serupa juga diberi oleh Little Oxford Dictionary2 yang mentakrif cek sebagai perintah bertulis kepada jurubank untuk membayar sejumlah wang.  Takrif yang lebih lengkap diberi oleh Webster’s New World Dictionary,3 yang mentakrif cek sebagai satu perintah bertulis kepada sesebuah bank untuk membayar wang dari akaun seseorang mengikut amaun yang dinyatakan.

                John W. Hardwicke dan Robert W. Emerson dalam buku mereka, Business Law4 mentakrif cek sebagai sejenis draf khas yang mana pesuruh bayar biasanya sebuah bank dan instrument adalah kena dibayar atas perintah.  Encyclopedia Britanica5 mentakrif cek sebagai bil pertukaran yang dikeluarkan ke atas sesebuah bank dan kena dibayar apabila dituntut.

                Anson’s Law of Contract6 memberi takrif yang lebih menyeluruh mengenai cek.  Dikatakan7 bahawa sesuatu cek ialah suatu perintah tidak bersyarat, yang ditujukan oleh penyuruh bayar bagi cek itu kepada sesuatu jurubank yang mengarahkannya membayar atas perintah sesuatu jumlah wang tertentu kepada orang yang dinamakan pada cek itu atau kepada pembawa.

                Takrif cek mengikut undang-undang bertulis ada diberi di bawah seksyen 73, Akta Bil Pertukaran, 1949.8   Seksyen 73 itu memperuntukkan seperti yang berikut:

73.      “Suatu cek adalah suatu bil pertukaran yang dikeluarkan ke atas sesuatu jurubank yang kena dibayar bila dituntut”.

                “Bil pertukaran” pula ialah satu perintah bertulis tidak bersyarat yang ditujukan oleh seseorang kepada yang lain ditandatangani oleh orang yang memberinya, yang memerlukan orang yang ditujukannya membayar apabila dituntut atau pada suatu masa yang ditetapkan atau masa hadapan yang boleh ditetapkan akan suatu jumlah wang tertentu kepada atau atas arahan seseorang yang dinyatakan, atau kepada pembawa.    

          Dengan itu, suatu cek ialah suatu perintah bertulis tidak bersyarat yang ditandatangani oleh orang yang memberinya yang dikeluarkan ke atas sesuatu jurubank9 yang memerlukan jurubank itu membayar10 sejumlah wang tertentu yang dinyatakan, atau membayarnya kepada pembawa.11  Jurubank itu pula akan membayar apabila dituntut atau pada suatu tarikh yang dinyatakan di dalam perintah bertulis itu atau pada masa hadapan yang ditetapkan.

Dengan takrif yang sedemikian, maka dapatlah disimpulkan bahawa sesuatu cek akan mempunyai perkara-perkara yang berikut:

1.             Ia suatu perintah bertulis.12  Jadi ia tidak boleh dibuat secara lisan.

2.             Perintah bertulis itu tidak bersyarat.  Sesuatu perintah itu dikatakan bersyarat jika ia bergantung pada perkara atau syarat atau perihal lain atau ia tertakluk kepada perkara atau syarat perihal lain yang perlu dipenuhi atau dipatuhi dahulu.

3.             Ia mesti ditandatangani13 oleh orang yang membuat perintah itu.

4.             Perintah bertulis itu ditujukan kepada jurubank14 tertentu.

5.             Perintah bertulis itu mengandungi arahan kepada jurubank untuk membayar amaun atau nilai wang tertentu yang dinyatakan di dalamnya.

6.             Wang itu dibayar kepada:

(a)          Orang yang dinyatakan15 dalam perintah bertulis itu, atau orang yang diarah oleh orang berkenaan; atau

(b)         Pembawanya.16

          Salah satu perbezaan nyata di antara cek dengan bil pertukaran ialah cek merupakan satu jenis bil pertukaran, manakala sesuatu bil pertukaran tidak semestinya cek.  Selain itu, cek dikeluarkan atas sesuatu jurubank.  Cek itu sendiri (iaitu cek kosong) dikeluarkan oleh bank dan cek itu apabila dikeluarkan oleh penyuruh bank akan berkait dengan bank, sama ada sebagai bank pemungut atau bank penerima dan juga bank yang membayar nilai bagi nilai cek itu.

--------------------------------

1         Jesse Stein (ed.), 1980.  The Random House Dictionary.  The Random House Inc.
2         Jessie Coulson (ed.), 1969.  Little Oxford Dictionary.  Edisi ke-4, Oxford University Press.
3         David B. Guralnik (ed.), 1986.  Webster’s New World Dictionary.  Edisi ke-2 Kolej.  Prentice Hall Press.
4         John W. Hardwicke dan Robert W. Emerson, 1987.  Business Law.  Barren’s Educational Series Inc.
5         The New Encyclopaedia Britanica, 1978.  Edisi ke-5, Helen Hemingway Benton. Vol. II, hlm. 786.
6         A.G. Guest (ed.), 1979.  Anson’s Law of Contract, Edisi ke-24.  Oxford University Press, hlm. 440.
7         Ibid., hlm. 440.
8         Akta 204.  Dahulunya dikenali sebagai Ordinan Bil Pertukaran 1949, iaitu Ordinan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu No. 75 Tahun 1949.  Ia telah disemak dan diwartakan pada 13 April 1978 (dan berkuatkuasa pada 13 April 1978).  Ia kini menjadi Akta No. 204.  Ordinan Bil Pertukaran 1949 berkuatkuasa di Wilayah Persekutuan, Johor, Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis dan Selangor pada 31 Disember 1949, di Melaka dan Pulau Pinang pada 1 Ogos 1959, dan di Sabah serta Sarawak pada 1 Julai 1965.

9               Takrif dan perbincangan mengenai “jurubank” dibincangkan dalam Bab Dua.
10               Walau bagaimanapun, bayaran ini tertakluk kepada  syarat-syarat tertentu.  Lihat Bab Dua.
11             Takrif “pembawa” ialah seseorang yang ada dalam milikannya sesuatu bil atau nota yang kena dibayar kepadanya.  Seksyen 2, Akta Bil Pertukaran, 1949.  Lihat perbincangan mengenainya dalam Bab Dua.
12               Lihat perbincangan dalam Bab Dua mengenai apa yang dimaksudkan dengan “perintah bertulis”.
13               Perbincangan mengenai “tandatangan” terdapat dalam Bab Dua.
14             Op. cit., n. 9.
15              Lihat Bab Dua yang membincangkan hal ini dengan terperinci.
16               Op. cit., n. 11.
Di atas adalah cabutan daripada, Abdul Aziz Hussin. 1996. Undang-Undang Berkaitan Cek. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 2-4. Harga RM13.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.