Feb 15, 2011

Undang-undang Berkaitan Rahsia Rasmi

Some documents relating to construction projects may contain secret informations and been classified as “secret” under the Official Secrets Act 1972. All the players in the construction projects must take great care, custody and control in using these documents. One of the ways in conveying information or documents is by using facsimile machine and e-mail.

  Dalam menguruskan projek pembinaan, pemain-pemainnya (samaada klien, kontraktor, subkontraktor, pembekal, arkitek, jurutera, juruukur bahan, pihak-pihak berkuasa dan lain-lain) biasanya akan terlibat dengan pengurusan dokumen-dokumen (urusan tender, notis-notis, surat-surat kelulusan pihak berkuasa, minit-minit mesyuarat, dan lain-lain). Sedar atau tidak sedar, mereka ini kadangkala akan berurusan menggunakan dokumen (mendapatkan maklumat, mennyimpan dan menghantar dokumen, contohnya)(Chandler dan beberapa lagi lwn. Pengarah Pendakwa Raya,1964) atau dokumen berkenaan adalah dibawah kawalannya (Dullfor Meis et Cie lwn. Bank of England, 1950) yang sebahagiannya tertakluk dibawah Akta Rahsia Rasmi 1972. Ini lebih ketara lagi jika projek yang akan atau sedang dikendalikan itu adalah melibatkan kerajaan sebagai kliennya.

Ayat-ayat di atas adalah cabutan daripada salah satu artikel ABDUL AZIZ HUSSIN di.. www.hbp.usm.my/aziz

Penulis juga adalah Penulis bagi buku, ABDUL AZIZ HUSSIN. 1997. Undang-undang berkaitan Rahsia Rasmi. Kuala Lumpur: dewan Bahasa dan Pustaka.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.